استارتاپ ها و کسب درآمد اینترنتی

در این بلاگ اطلاعات تخصصی کاملی در خصوص استارتاپ ها و کسب درآمد در فضای آنلاین را خواهید آموخت.

استارتاپ ها و کسب درآمد اینترنتی

در این بلاگ اطلاعات تخصصی کاملی در خصوص استارتاپ ها و کسب درآمد در فضای آنلاین را خواهید آموخت.

موفق ترین استارتاپ های ایرانی

سه شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

موفق ترین استارتاپ های ایرانی

 (مقاله ای کوتاه در راستای بررسی موفق ترین استارتاپ های ایرانی در سال های اخیر)

طی سال های اخیر فضای کسب و کار در ایران تجربه جدیدی را لمس کرده است. هر چند با وجود فضای بسیار داغ، مهیج و پرالتهاب استارتاپ های ایرانی، گروه زیادی با شکست مواجه شدند اما در این بین بودند پروژه هایی که بسیار سریع رشد کردند و ظرف چند سال (برای ادامه گزینه "ادامه مطلب" در پایین را بزنید) به ارزش های میلیارد دلاری رسیدند. از جمله این موارد می توان به دیجی کالا و یا اسنپ اشاره کرد که با توجه به تکرار گزارشات در مورد این پروژه ها و موارد مشابه به این چند قلم اشاره نخواهیم کرد و در عوض به موارد جدید تری می پردازیم.

1. اسنپ

https://snapp.ir

این پروژه را می توان گفت یکی از بزرگترین استارتاپ های ایرانی است بطوری که چالش ها و جدل های اجتماعی، سیاسی و اجتماعی زیادی را به همراه داشت بطوریکه دامنه های آن تا مجلس شورای اسلامی هم کشیده شد. هرچند این پروژه ایده ای بکر نبود و در واقع برگرفته از ایده جهانی آن به نام اوبر (Uber)   می باشد که در اجرا و جزئیات آن تفاوت هایی هم دارد.

در حال حاضر شهرام شاهکار مدیر عامل بوده و در خصوص مالکیت هرچند شایعات زیادی به گوش رسیده اما مالکیت اسنپ متعلق به گروه اینترنت ایران می باشد. در اسفند ماه سال 1395 نیز اپراتور ایرانسل در این پروژه اقدام به سرمایه گذاری کرد.

از جمله مزایای اسنپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-         سهولت در کار با اپلیکیشن

-         انجام یک رویه سنتی با یک اپلیکیشن بصورت ساده و آسان

-         ارائه قیمتی معقول در خصوص حمل مسافر

-         قابلیت درخواست در هر مکانی از شهر

-         عدم نیاز به ذخیره و یا حفظ و یا شناسایی سرویس دهنده در مقایسه با آژانس های سابق

-         قابلیت پرداخت بصورت اینترنتی

-         قابلیت امتیاز دهی که در نتیجه آن راننده ها برخوردی مناسب با مشتری خواهند داشت

-         اشتغال تعداد بسیار زیادی بیکاران

2.             دیوار

https://divar.ir


سایت دیوار توسط گروه از دانشجویان دانشگاه شریف که دستی هم در پروژه کافه بازار داشتند استارت خورد و با توجه به مشکلاتی که در طول مسیر بوجود آمد تغییراتی در ادامه مسیر رخ داد که تن دادن به آن تغییرات نیازمند ریسک پذیری و جرات کافی بود که این گروه همه خطرات را پذیرفتند و گام جدید تری برداشتند. از عوامل موفقیت این پروژه می توان حرکت سریع و جدی بود که در بازار رقابتی ایجاد شده بود. پذیرفتن ریسک تغییر و اقدام به موقع و سریع در اجرای پروژه را می توان از مهمترین عوامل این پروژه قلمداد کرد. این اقدام به موقع باعث پیشرو شدن در این زمینه در فضای کسب و کار مربوطه شد.

3.             شیپور

https://www.sheypoor.com


این سایت توسط رضا اربابیان راه اندازی شد. آقای اربابیان که برای ادامه تحصیل به کانادا  عزیمت کرده بود در طول تحصیل علاقه زیادی به خرید کالاهای دست دوم داشت و بعنوان یک تفریح از آن یاد می کند.

پس از برگشت به ایران دوباره به این کار فکر میکند و با خود می اندیشد که می تواند این همین کار را در ایران راه اندازی کند و از آنجا که علاقه ای به کار کردن برای دیگران نداشته و ترجیح می دهد برای خود کسب و کاری داشته باشد لذا تصمیم به اجرای آن می گیرد. هر چند در زمینه ای نسبتا مشابه سایت دیوار نسبت به شیپور موفق تر عمل کرده بود اما شیپور با جذب سرمایه ای فراوان اقدام به تبلیغ این سایت بر روی بسیاری از بیلبورد های شهر تهران گرفت.

از جمله دلایل موفقیت این سایت می توان اقدام به موقع در راه اندازی این پروژه و سعی در پیاده سازی یک رویه قدیمی بصورت نوین و الکترونیک اشاره کرد. از آنجا که آقای اربابیان علاقه زیادی به تکنولوژی های جدید داشت سعی کرد تا آن تجربه سابق را که در ایران وضعیتی سنتی داشت را بصورت الکترونیک پیاده سازی کند.

4.             مامان پز

https://www.mamanpaz.ir


پروژه سایت مامان پز ایده تبسم لطیفی بود. خانم لطیفی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق بود برای ادامه تحصیل به رشته MBA روی می آورد که علاقه بیشتری به آن داشت. در همین  زمان او ایده اش را در کلاس به همکلاسی ها و اساتید خود معرفی می کند که مورد استقبال آنها قرار می گیرد. برای اجرای این پروژه خانم لطیفی تنها نبوده و تیمی شامل یک نفر متخصص مدیریت و بازاریابی، یک نفر کارشناس کارآفرینی و راه اندازی سایت های اینترنتی، و یک نفر متخصص فناوری اطلاعات او را همراهی کردند.

از مهمترین عوامل موفقیت در این پروژه می توان به داشتن یک تیم کامل و داشتن اعتماد بنفس قوی اشاره کرد که البته این اعتماد بنفس خود به بکر بودن ایده بر میگردد.

5.             فرادرس

http://faradars.org


فرادرس را می توان بعنوان پیشرو در زمینه آموزش ویدئویی الکترونیکی قلمداد کرد. آین سایت در سال 1387 با هدف ارائه مطالب آموزشی در زمینه هوش مصنوعی و راه اندازی شد ولی در سال 1390 با ایده جدیدی و به شکل متفاوت تری وارد عرصه شد و هرچند در طول این مسیر با فراز و نشیب های بسیاری مواجه شد اما در حال حاضر از موفق ترین استارتاپ های ایرانی تلقی می شود که این سیر رشد به سرعت ادامه خواهد داشت و در چند سال آینده شکوفایی بیشتری از آن خواهیم دید.

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در فرادرس را می توان به ارائه محتوای آموزشی بسیار خوب و با کیفیت دانست. همچنین یکی از نکات مهم در فرادرس ارائه اطلاعات کافی در مورد یک دوره آموزشی است که کاربر می تواند قبل از اقدام به خریداری تمامی اطلاعات لازم در این رابطه را کسب نماید و پس از اطمینان لازم اقدام به خرید کند.

 

6. ویپاب

http://www.vepub.com


عبدالعظیم رضایی و احسان گودرزی تحصیلات دانشگاهی را در کشور مالزی ادامه دادند که پس از آن احسان راهی آمریکا شد و عظیم نیز به ایران برگشت. از آنجاکه این دو دائم در پی پیاده سازی پروژه ای بودند که خدمتی جدید را در ایران راه اندازی کند، با وجود فاصله بسیار زیاد تصمیم به اجرای استارتاپ جدیدی گرفتند تا ثابت کنند که فاصله هم میتواند برای رسیدن به هدف بی اهمیت باشد.

این پروژه در راستای ارائه یک بستر برای تبادل محتوای آموزشی و انتقال تخصص فراهم گردید. از آنجاکه افراد متخصص و با سواد بسیاری هستند که با وجود داشتن تخصص و یا توانایی در یک حوزه خاص اما قادر نیستند آن را به دیگران عرضه و یا حتی به فروش و کسب درآمد نمایند. البته در این زمینه وبلاگ ها و یکسری شبکه های اجتماعی وجود دارند که سرویسی مشابه را ارئه می دهند اما  بطور تخصصی این کار پوشش داده نمی شود.

در پلتفرم ویپاب کاربران که می تواند شامل دانشجویان، اساتید، متخصصین، مربیان و تمامی اهل فن باشند قادر خواهند بود مطالب آموزشی خود اعم از جزوه، پاور پوینت، پی دی اف و ... را بارگذاری و به فروش برسانند. یکی از ویژگی های جالب این سایت ایجاد فضای کاملا مستقل برای کاربر بوده که طی آن کاربر این قابلیت را خواهند داشت که قیمت را بصورت ریالی، دلاری، یورو و .... تعریف کرده بطوری که قابل تبدیل به یکدیگر نباشند. بعنوان مثال یک کتاب را می توان در ایران 25000 تومان قیمت گذاری کرد در حالیکه قیمت دلاری آن را 20 دلار تعریف کرد که این ویژگی اهل فن را تشویق به ارائه مطالب خود به فضای خارج از کشور تشویق می کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی